نشان جغرافیایی

نشان جغرافیایی یا نشانه جغرافیایی، به عنوان یکی از ارکان مهم بازاریابی محصولات و کالاها در فضای کسب‌وکارها به حساب می‌آید. این نشان دارای تعریف، فواید و ویژگی‌های خاصی است که بهتر است هر کسب‌وکاری با آن آشنا باشد تا بتواند از فواید تجاری ثبت آن استفاده کند.

نشان جغرافیایی چیست؟

احتمالا شما هم بر روی برخی کالاها، نشان‌ها یا کلماتی را دیده‌اید که به منطقه جغرافیایی خاصی تعلق دارد.

رطب بم، پنیر لیقوان تبریز، سوهان قم، گز اصفهان، فرش کاشان، گردوی دماوند، زیتون رودبار و… مثال‌هایی از محصولاتی هستند که بر روی بسته‌بندی آنها، به منطقه جغرافیایی خاصی در کنار نام تجاری محصول اشاره شده است.

به ساده‌ترین بیان، نشان جغرافیایی، نشانه‌ای است که بر روی بسته‌بندی یک کالا درج شده و نمایانگر منشا و محل تولید آن کالای خاص است.

اما نقش نشان جغرافیایی در تجارت و بازاریابی کسب‌وکارها چیست؟ در واقع وجود نشان جغرافیایی چه مزیتی برای تولیدکننده و مصرف‌کننده به همراه دارد؟

نشان جغرافیایی چه کاربردی دارد؟

نشان جغرافیایی می‌تواند هم برای تولیدکننده و هم مصرف‌کننده فواید زیادی به دنبال داشته باشد.

مهم‌ترین کاربرد این نشان، برای مصرف‌کنندگان این است که می‌توانند به منشا تولید محصول پی برده و بدینوسیله از مرغوبیت و کیفیت محصول اطمینان حاصل کنند.

به طور مثال، زمانی که یک مصرف‌کننده بر روی بسته‌بندی سوهان، عبارت «سوهان قم» را می‌بیند، می‌تواند تا حد زیادی به کیفیت بالای محصول پی ببرد، چرا که از دیرباز، سوهان باکیفیت غالبا در شهر قم تولید شده است و  قید نام این شهر بر روی این محصولات، بار مثبت زیادی دارد.

از سوی دیگر با اعتماد بیشتر مشتری به محصولاتی که نشان جغرافیایی بر روی آن وجود دارد، تقاضای محصول افزایش یافته و به دنبال آن سود تجاری تولیدکننده هم زیاد می‌شود.

تفاوت نشان جغرافیا‌یی با علامت تجاری در چیست؟

بر خلاف علامت تجاری و لوگو که نقش ایجاد تمایز بین محصولات یک شرکت با سایر شرکت‌ها را دارد، نشان جغرافیایی صرفا به محل تولید و خصوصیات خاص کالا به دلیل تولید در آن نقطه اشاره دارد.

در نتیجه با آنکه علامت تجاری که برای هر شرکت منحصر به فرد بوده و با ثبت آن، شخص دیگری امکان استفاده از آن را ندارد، نشان جغرافیایی می‌تواند بین کسب‌وکارها و شرکت‌های متعدد آن منطقه خاص مشترک باشد و از این جهت منعی برای ثبت آن وجود ندارد.

حال که با فواید نشان جغرافیایی و تفاوت آن با علامت تجاری نیز آشنا شده‌ایم، لازم است تا به بررسی مقررات ثبت و مراحل ثبت بپردازیم.

ثبت نشا‌ن جغرا‌فیایی چه مراحلی دارد؟

نشان‌های جغرافیایی در صورتی که به خوبی از نظر مقررات مالکیت فکری حفاظت شوند، می‌توانند به درستی در بازارهای تجاری مورد استفاده قرار بگیرند و برای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان مزایایی به دنبال داشته باشند. از سوی دیگر اگر نظارت قانونی کافی بر این موضوع اعمال نشود، ممکن است شرکت‌های سودجو با استفاده از نشان‌های جغرافیایی خوش‌سابقه، محصولات بی‌کیفیت خود را در بازار عرضه کرده و سبب بی‌اعتمادی مشتریان شوند.

برای استفاده درست و قانونی از نشان جغرافیایی بایستی صاحبان کسب‌وکارها، نشان جغرافیایی مورد نظر خود را به شکل رسمی به ثبت برسانند.

به منظور ثبت نشان جغرافیایی، متقاضیان باید ابتدا به سامانه مرکز مالکیت معنوی رجوع کرده و سپس وارد بخش مرتبط با ثبت نشانه‌های جغرافیایی شوند.

برای درخواست ثبت ، متقاضیان باید اقدام به ثبت اظهارنامه در این سامانه کنند. مراحل ثبت اظهارنامه در این سامانه به شرح زیر است:

۱) قبول مفاد تعهدنامه سامانه

۲) انتخاب نوع اظهارنامه (اظهارنامه توام با اعتراض و…)

۳) وارد کردن اطلاعات مورد نظر (عنوان، املای فارسی و انگلیسی و…)

۴) وارد کردن اطلاعات محصول (عنوان، روش ساخت، توضیح ارتباط با منطقه جغرافیایی و…)

۵) ثبت نام محل جغرافیایی مورد نظر

۶) ثبت لیست کالاهای مورد نظر برای ثبت بر روی بسته‌بندی آنها

۷) ثبت نام و اطلاعات شخص درخواست‌کننده اظهارنامه

۸) ثبت ضمایم مرتبط با اظهارنامه (تصویر، نقشه منطقه ، مدارک هویتی درخواست‌کننده و…)

۹) پرداخت هزینه‌های فرآیند رسیدگی (حدود چهل هزار تومان) و دریافت کد پیگیری

در نهایت با انجام کلیه مراحل شخص متقاضی می‌تواند اقدام به رهگیری درخواست خود کند. پاسخ نظر مرکز مالکیت معنوی می‌تواند در قالب، تایید ، رد و یا ارجاع برای اصلاح نشان جغرافیایی باشد که در حالت آخر، متقاضی باید ایرادات ذکر شده توسط مرکز را رفع کند.

در صورتی که مرکز مالکیت معنوی موافقت کند، این نشان ثبت شده و کسب‌وکار مذکور می‌تواند از آن بر روی کالاهای ثبت شده در سامانه استفاده کند.

نباید فراموش کرد که اگر شرکتی بخواهد نشان جغرافیایی ثبت شده خود را بر روی محصول جدیدی خود درج کند، نیاز است تا مجددا فرآیند ثبت برای محصول یا محصولات جدید را طی کند.

دپارتمان مشاوره ثبت سحاب اندیشه

دپارتمان مشاوره ثبت سحاب اندیشه

 آدرس : قم - خیابان انقلاب-ابتدای 45 متری عمار یاسر-پلاک13-طبقه فوقانی عکاسی سیما-واحد 4






    شماره تماس


      تلفن دفتر : 02537716717       اصلانی : 09902204228     پیام رسان : 09018121304


    ما را دنبال کنید


    2018 © تمامی حقوق این وب سایت برای شرکت مهندسی سحاب اندیشه محفوظ می باشد.
    طراحی توسط ARKweb Design By